Nyílt levél Balogh László Polgármester Úr 2020. január 1-én elmondott újévi köszöntőjével kapcsolatban

Tisztelt Balogh László Polgármester Úr!

Talán nem volt olyan régen és még ismerősen cseng a polgármesteri esküjének szövege:

„Én, Balogh László becsületemre és lelkiismeretemre fogadom, hogy Magyarországhoz és annak Alaptörvényéhez hű leszek; jogszabályait megtartom és másokkal is megtartatom; polgármesteri tisztségemből eredő feladataimat Nagykanizsa fejlődésének előmozdítása érdekében lelkiismeretesen teljesítem, tisztségemet a magyar nemzet javára gyakorlom. Isten engem úgy segéljen!”

Jóllehet Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény az Ön becsületére és lelkiismeretére hagyatkozik, azért a jogszabályokban leírtakat érdemes alaposan is megismerni, mielőtt kétes nyilatkozatokra ragadtatja magát. Ön nem először vádaskodik, hogy a közgyűlésben többséggel rendelkező képviselők döntéseikkel a város érdekeivel szemben hoznak döntéseket, vagy hoznak majd a közeljövőben. Emlékeztetnénk a Polgármester Urat, hogy Mötv. 68. § (1) bekezdése alapján, miszerint „amennyiben a polgármester a képviselő-testület döntését a helyi önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben … egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást.” Ön eddig nem élt ezen jogosítványával, amit úgy ítélünk meg, hogy Polgármester Úr a közgyűlés eddigi döntéseit nem találta a város érdekeivel ellentétesnek. Vagy nem ismerte eddig ezen jogosítványát, vagy nem kívánt élni vele, mindenesetre, ha úgy ítéli meg, hogy a város érdekeit sértő döntések születnek a közgyűlésben, a hangulatkeltés helyett előbb éljen a törvény adta jogával.

(A nagykanizsai városháza)

De mielőtt a jogait kezdené el egyoldalúan gyakorolni, érdemes áttekinteni a kötelességeit is, mert ezek együtt járnak. Önnek nem „feladata és küldetése”, hanem feladatai és kötelességei vannak. Az Mötv. 4. § alapján „A helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.” De arra is felhívnánk szíves figyelmét, hogy a Mötv. 9. § kimondja, hogy „Az e törvényben meghatározott jogokat jóhiszeműen, a kölcsönös együttműködés elvét figyelembe véve, a társadalmi rendeltetésüknek megfelelően kell gyakorolni.” Önnek polgármesteri tisztségéből fakadóan törekednie kellene a pártatlanságra, de sorozatosan a párthovatartozás alapján minősítgeti a közgyűlésben meghozott és a jövőben meghozandó döntéseket, amivel a tisztségre való alkalmatlanságát erősíti bennünk.

Azt szeretnénk leszögezni mindjárt az elején, hogy az adófizetők pénzével nem hazardírozhat kénye-kedve szerint sem a képviselő-testület, de Ön sem mint polgármester.

Az Mötv. Önkormányzati feladat- és hatáskörök fejezetének 10. § (1) bekezdése pontosan meghatározza, hogy milyen feladatok ellátását kell biztosítani, miszerint „A helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.” De az önként vállalt feladatokkal kapcsolatban is tesz egy kitételt a (2) bekezdésben, miszerint „Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.” Vagyis az Mötv. a kötelező feladatokat előnyben részesíti, amit 11. § (2) bekezdésében „Törvény a kötelező feladat- és hatáskör megállapításánál differenciálni köteles, figyelembe véve a feladat- és hatáskör jellegét, a helyi önkormányzatok eltérő adottságait”, és amit eleve a gazdasági teljesítőképességhez és a lakosságszámhoz köt.

Az Mötv. 13. § (1) bekezdése részletesen felsorolja a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat. Önnek tudnia kell, ismernie kell Nagykanizsa MJV költségvetési számait, és azzal is tisztában kell lennie, ha nem, az még inkább aggasztó a jövőre nézve, hogy a kötelező feladatok ellátásán túl milyen mértékben képes a város további önként vállalt feladatot finanszírozni. Tudnia kell, hogy a 2019. évi CXV. törvény 58. §-a 2020. január 1-től a helyi közösségi közlekedési feladatellátás forrását nevesítette, miszerint az a helyi önkormányzatnál a helyi iparűzési adóból származó bevétel. Nem feltételezzük, hogy a költségvetési tervezetet ne látta volna, ne lenne tisztában a város bevételeivel és a költségvetését terhelő kiadásokkal, de ezek tudatában felmerül bennünk szintén az Ön alkalmatlanságának a gondolata. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő. Az Mötv. a képviselő-testületről szóló fejezetének 42. §-a rendelkezik a képviselő-testület át nem ruházható feladatairól, melynek 4. pontjában részletesen leírja, hogy „a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása” a képviselő-testület hatáskörébe tartozik. Ön folyamatosan hárítja a felelősséget, olyan kijelentéseket téve, hogy „akié a döntés, azé a felelősség”, mintha Ön nem is a képviselő-testület tagja lenne, mintha nem hozna döntést minden egyes alkalommal. Mi úgy fogalmaznánk, hogy mind az önkormányzati képviselőknek, mind a polgármesternek felelősséget kell vállalni a döntéseiért. Igaz ez a jövőben, és igaz ez a múltban meghozott döntésekre is.

Tisztelt Balogh László Polgármester Úr!

Ön folyamatosan tesz olyan kijelentéseket, amelyek a képviselő-testület jövőbeni döntéseit kérdőjelezi meg, kétségbe vonva ezzel az önkormányzati képviselők becsületét és lelkiismeretét, miszerint képviselői esküjükhöz hűen, a jogszabályok adta keretek között, Nagykanizsa fejlődésének előmozdítása érdekében hoznák meg a döntéseiket. Újévi köszöntőjében Ön az alábbiakat állította:

„Mindezen beruházások öncélú megakasztása most megtörheti a feltörekvő Nagykanizsát, és újra a régi üzemeltető gondolkodásmód várhat ránk, ha a többségi oldal hatalmi akarata győz.”

Felhívjuk Polgármester Úr szíves figyelmét, hogy minden kijelentését, megnyilatkozását, amit polgármesteri minőségében tett vagy tesz a jövőben, legyen az sajtótájékoztató, ünnepi beszéd, egyben a közvélemény tájékoztatásának is tekintünk, és eszerint számon is kérjük Önön.

Az Éljen VárosuNk! Egyesület frakciójának nevében: Dr. Fodor Csaba frakcióvezető. Nagykanizsa, 2020. január 2.

Balogh László nagykanizsai polgármester újévi köszöntője

„Együtt erő vagyunk, szerteszét gyöngeség.” Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Kanizsai Polgárok! Éjfél elmúltával, átlépve a 2020-as esztendőbe, kérem, engedjék meg, hogy e mindannyiunk életét meghatározó mondattal kívánjak Önöknek boldog új esztendőt: sikerekben, szeretetben és lehetőségekben gazdag új évet! Kívánom, hogy a 2020-as évben valóban éljük meg azt a közösségi erőt, mely az együttes célok megfogalmazásából, a bennünk és városunkban…