Chiptuning és teljesítménymérés

Egyre több szerviz foglalkozik motoroptimalizálással és chiptuninggal, viszont nem árt körültekintőnek lenni a műhely kiválasztása előtt. Egy nem megfelelően elvégzett tuning rengeteg problémát okozhat, ami pedig további munkálatokkal jár. Az egyik legjellemzőbb problémaforrás, hogy nem végeznek teljesítménymérést.

A teljesítménymérés fontossága

Szerencsére a téma jelentőségét már egyre többen felismerték, de még ennek ellenére is bőven lehet találni olyan szervizt, ahol nem foglalkoznak a témával. A teljesítménymérés segítségével objektív eredményeket lehet kapni a motor működési karakterisztikájáról, a nyomaték lefutásáról és a módosítások során bekövetkező változásokról.

Amennyiben nincs mérés, akkor csak az érzésre lehet hagyatkozni, ami nem éppen profi munka. Gondoljunk csak bele, hogy vajon az a kőműves megbízhatóbb, amelyik használ vízmértéket és mérőszalagot vagy az, amelyik nem? Az érzés ráadásul nagyon szubjektív és eltérő lehet, van, aki 10 Nm nyomaték növekedést is megérez, de van, aki még 50-nél sem vesz észre semmit.

Volkswagen Scirocco 2.0TFSI 200LE chiptuning

A chiptuning hatására a Volkswagen Scirocco 2.0TFSI 200LE nyomatékának a lefutása szebb, a teljesítménye pedig nagyobb lett. A módosítások előtt az autó teljesítménye lemérésre került egy teljesítménymérő fékpadon, és az eredmények alapján 223 lóerőre és 353 Nm nyomatékra volt képes. A chiptuning után a nyomaték 379 Nm lett, ami 26 Nm növekedést jelent, a teljesítménye pedig 247 lóerőre változott, ami 24 lóerőnyi emelkedést jelent.

Természetesen ettől eltérő növekedést is el lehet érni, nagyon sok függ az autótól és annak tulajdonságaitól.

Amennyiben érdekel, hogyan vélekednek a vásárlók a chiptuningról, akkor érdemes megnézned a chiptuning véleményeket.

Chiptuning és teljesítménymérés a gyakorlatban

A chiptuning elválaszthatatlan eleme a teljesítménymérés, azzal kezdődik a folyamat, és az egész művelet során többször is megjelenik. A többszöri teljesítménymérés oka, hogy a folyamat során egy finomhangolás történik, ami elengedhetetlen mérés nélkül. 

Ez úgy néz ki, hogy minden mérést egy kis apró beállításváltoztatás követ egészen addig, amíg a kívánt állapotot el nem érik. Természetesen ez egy időigényes folyamat, így számolni kell azzal, hogy az autót ott kell hagyni egy darabig a szervizben.

Árulkodó jel lehet, ha a szervizben azt mondják, fél óra alatt készen van, ilyenkor ugyanis fennáll annak a lehetősége, hogy teljesítménymérés nélkül fognak tuningolni.

A legkorszerűbb teljesítménymérő eszközöknek a szinkronizálható fékpadok számítanak, amelyek segítségével valamennyi kereket egyszerre meg lehet hajtani.