Leltározás: alkalmazottak végezzék vagy szervezzük ki?

(x) Kivétel nélkül minden cégnek érdemes és kötelező is rendszeresen leltároznia. Különbözik, hogy mely vállalatoknak kell csupán évente megejteni a feladatot és melyeknek szükséges akár havi rendszerességgel elkészítenie a nyilvántartást. Egy kérdés azonban örök e kapcsán: kire bízzuk a feladat elvégzését? Cikkünkben összeszedtük, milyen előnyök és lehetséges hátrányok állnak az egyes esetek mellett.

Alkalmazottak által végzett leltár

Az egyik legfőbb oka annak, hogy sok vállalat az alkalmazottakra bízza a feladatot, a költséghatékonyság. Rögtön második helyen áll az érv, miszerint a dolgozók sokkal jártasabbak a cégnél, sokkal jobban ismerik az árukat, eszközöket. Tudják, mit hol találnak és hova nyúljanak, ha valami elsőre nincs meg, a számok nem stimmelnek. Érthető, hogy ebből kiindulva sok vezető dönt úgy, hogy leltározzanak a cég dolgozói.

A felsorolt érvek igen erősek, így jogosan merül fel a kérdés: mégis milyen hátránya lehet ennek? Nos, ha az alkalmazottak végzik a leltárt, akkor a leltárt végzik és nem saját munkájukat. A leltározás elveszi az idejüket és energiájukat is fő feladatuktól, amivel valószínűleg sokkal jobban hozzájárulnak a cég eredményeihez. A másik egy kevésbé erős ellenérv, inkább csak kényelmetlenséget okozhat. Mivel a munkavállalóknak nem fő tevékenysége a leltár, mindenképpen részletesen el kell mondani, meg kell mutatni nekik, hogy mit a feladatuk. Ha ritkábban kerül sor a feladatra, például évente, akkor benne van a pakliban, hogy évről évre át kell ismételni a pontos lépéseket.

Kiszervezett leltár

Az alkalmazotti leltár hátrányai fel is vezetik a kiszervezett leltár előnyeit. A leltározási feladatokat ugyanis ebben az esetben olyanok végzik, akiknek ez a fő tevékenységük és kisujjból tudják a lépéseket. Nagy előny, hogy habár jó esetben megbízhatunk dolgozóinkban, egy külsős cég biztosan precíz munkát végez, valamint objektív eredményeket közök. Neki ugyanis nem származhat haszna abból, ha meghamisítja a számokat. További előnye a leltározás kiszervezésének, hogy a külsős cégekkel időpontot egyeztethetünk. Olyankor tudják elvégezni a leltárt, amikor azzal senki nem zavarnak, például hétvégén, vagy munkaóra, zárás után.

Tény azonban, hogy egy külsős cég plusz költségekkel is jár, valamint nem annyira jártas a vállalat munkafolyamataiban, nem ismeri annyira az eszközöket, termékeket, mint az ott dolgozók.