Mindennapi eszközünk, amely nem is annyira egyszerű szerkezet

(x) A kerékpárok több évtizede társai az embereknek, és annyira természetesnek vesszük jelenlétüket, hogy sokaknak első pillantásra már csak egy egyszerű kis szerkezetnek tűnnek, amelyek megkönnyítik életünket.

A valóságban pedig hosszú evolúció eredményeként lettek a mai kerékpárok olyan tartósak, üzembiztosak, adott esetben olyan kényelmesek, mint a mai korszerű típusok. A bicajoknak vannak mindenki által könnyen beazonosítható részei, mint a váz, az abroncsok vagy éppen a nyereg, és vannak a kissé kevésbé feltűnő alkatrészei is, mint például a váltótartó elem.

Amilyen kicsi, annyira hasznos alkatrész

Ez a kicsi, de rendkívül fontos alkatrészt a hátsó kerék tengelyénél érdemes keresni és ott is értelemszerűen a váltó oldalán. Tulajdonképpen ez az alkatrész köti össze a vázat és a váltót, kialakítása pedig olyan, hogy hosszadalmas szerelgetés nélkül is cserélhető legyen.

Nagy a választék, de nem könnyű megtalálni az igazit

Természetesen a piacon ma már annyiféle gyártmányú, típusú, méretű és kialakítású bicaj van, hogy semmiképpen sem könnyű feladat egy ilyen alkatrész megtalálása. Azonban egy ilyen alkatrész vagy egy egész kerékpár vásárlása a Bikepro.hu kerékpár webshopban az értő magyarázat és a széles választék mellett a siker jó esélyével indíthatsz.

Nem túl masszív, de éppen ezért és így jó

A váltótartó szándékosan könnyített kivitelére azért van szükség, mert bizony ez nemcsak egy egyszerű konzol, hanem adott esetben a nagyobb kárt megelőzendő, önmagát is feláldozó szerkezeti elem.

Ez a kis elem több esetben is meg tud sérülni, nevezetesen hibás váltóbeállítás vagy sajnos előre sohasem tervezhető bukás is előidézhet ilyet, de akár az álló kerékpár eldőlése, felborulása is járhat ilyen szomorú következménnyel.

A váltótartó sérülése sajnos azt is jelenti egyben, hogy a kerékpár átmenetileg, a váltótartó javításáig vagy cseréjéig használhatatlanná válik. Viszont ilyen esetben fontos tudni, hogy e kis elem jó eséllyel egy sokkal nagyobb kerékpársérülést, ezáltal jelentős anyagi tehertételt előzött meg azzal, hogy elgörbült vagy éppen eltörött. Hasznos információ lehet, hogy a javított alkatrész minősége már nem tudja elérni a gyári paramétereket.

Ezen információ tudatában már érthetőbbé válik az, hogy miért készülnek a szóban forgó alkatrészek szándékosan kikönnyített formában. Pontos számítások előzik meg az alkatrész tervezését és ha törik, akkor biztosak lehetünk benne, hogy ez volt a kisebbik rossz. Ha nem így történne, akkor a komplett váltó, a küllők, a kerék vagy még rosszabb esetben az egész váz mehet tönkre.

A legokosabb teendő

A fentiek miatt érdemes időközönként beállítani, beállíttatni a váltót, biztosítani a lánc tökéletes futását, illetve akár ezen alkatrészből mindig cseredarabot magunkkal vinni a pumpa, az alapvető szerszámok és a gumijavító készlet mellett. A cseredarabok ára elenyésző a teljes váz árához képest, használatukkal az út szélén maradás kockázatát is lényegesen csökkenthetjük.