Megtarthatom-e a telefonszámomat, ha szolgáltatót váltok?

(x) Megmutatjuk, milyen esetekben és hogyan működik a számhordozás.

Magyarországon mobilszolgáltató váltása esetén alapesetben mindenki megtarthatja a számát, vannak azonban kivételek. Cikkünkben azt is bemutatjuk, pontosan milyen lépésekből áll a számhordozás.

Kizáró okok

Ha nem akarjuk, hogy elutasítsák számhordozási kérelmünket, mindenekelőtt érdemes megnéznünk, nem áll-e fent valamilyen kizáró ok.

  • Fennálló hűségidőszak: ha hűségidőszakot vállaltunk, annak lejártáig csak kötbér megfizetése után tudjuk elindítani a számhordozást. A fizetendő kötbérrel kapcsolatban a meglévő szolgáltató ügyfélszolgálatát érdemes megkeresni – általában az összeg elég magas ahhoz, hogy ne legyen érdemes az időszak lejárta előtt váltani.
  • 30 napnál régebbi, lejárt számlatartozás: ha ilyen tartozásunk van, a választott új szolgáltató el fogja utasítani számhordozási igényünket. A kizáró ok azonnal megszűnik, amint a tartozást rendeztük.
  • Nem megfelelő személyi adatok: a váltás során ellenőrzik személyi adatainkat, és ha az okmányban más szerepel, mint régi szolgáltatónk adatbázisában (vagy a szám tulajdonosa nem beazonosítható), akkor nem vihetjük át a számunkat új szolgáltatóhoz. Ilyenkor először a régi szolgáltató ügyfélszolgálatát kell felkeresnünk, hogy módosítsuk az adatokat.


Ugye kártyafüggetlen a készülék?


Nem kizáró ok, ha a mobilunk SIM-lockolt, azaz csak a korábbi szolgáltató kártyájával használható, de a régi szolgáltatónknál fel kell oldanunk a korlátozást a váltás előtt. Ehhez általában személyesen meg kell jelennünk valamelyik ügyfélszolgálati irodában – ugyanakkor fizetnünk nem kell érte, ha a hűségidőnk már lejárt.

Mindig az új szolgáltatónál kell kezdeményezni a hordozást


A számhordozást mindig annál a szolgáltatónál kell kérni, ahová át szeretnénk vinni a telefonszámunkat. Ezt a legtöbben akkor szokták megtenni, amikor az előfizetésük még aktív – ennek ellenére jó, ha tudjuk, hogy előfizetői szerződésünk felmondását követően még 31 napig kérhetjük régi számunkat az új szolgáltatónktól.

Egyetlen kivétel van: ha a szerződésben szerepel, hogy a számhordozás jogáról lemondtunk. Ezt az apróságot érdemes ellenőrizni a megszüntetés előtt, ha mindenképpen meg szeretnénk tartani a számunkat.

Amikor az új szolgáltatónál megrendeljük új előfizetésünket, pár perc alatt ellenőrzik okmányainkat – ez ma már általában online is megoldható, így nem kell személyesen megjelennünk. Ha semmilyen kizáró ok nem áll fenn, néhány nap alatt lezajlik a váltás – mindenféle plusz költség nélkül, ingyen.

Így zajlik a tényleges váltás

Ha az új szolgáltató mindent rendben talált, az ügyféllel egyeztet egy 4 órás időszakot, amelyen belül a tényleges átállás megtörténhet. Ezt szaknyelven számátadási időablaknak nevezik: ebben a pár órában megeshet, hogy egy ideig nem leszünk elérhetőek és nem tudunk telefonálni sem.

Általában néhány napon belül választhatunk számátadási időablakot, tehát pár napig még a régi előfizetésünket fogjuk használni, s csak utána az újat. A legtöbb szolgáltató ezért ideiglenes SIM-kártyát kínál számhordozott új ügyfeleinek. Ezt azonnal elkezdhetjük használni, de egy másik, ideiglenes számot kapunk hozzá – a régi számunk ez alatt a régi szolgáltatónál elérhető.

Ha Dual SIM-es készülékünk van, akkor a legpraktikusabb egyszerre használni az új, ideiglenes SIM-et és a régi kártyát – az időablak lejárta után akár ki is dobhatjuk őket, hiszen ezután már csak az állandó, régi számunkkal összekapcsolt új kártyát használjuk majd.