Idén már nyolcszor emelkedtek a hazai üzemanyagárak

NGM: az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek.

Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szombaton az MTI-vel. A közlemény szerint az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító „árnyékhajózási flottát” és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket.

Ennek következményeként Kínának és Indiának mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük, ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is – tették hozzá azzal, hogy emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olaj ára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt – emelték ki.

Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában, ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését – írták.

A régiós üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét.

Úgy folytatták, hogy Magyarországon az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak az ellátásra és az üzemanyagok árának alakulására.

Hangsúlyozták, hogy a kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.

A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy a magyar üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjanak.

A referenciaidőszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb – közölték.

Az Európai Bizottság által közölt legfrissebb adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni – áll a közleményben.

(A spórolósabbak már régóta Horvátországban és Szlovéniában vásárolnak és tankolnak)

DK: Átlátszó hazudozás helyett vonja vissza az üzemanyagáremelést a kormány!

Miután a kormány jövedéki adóemelése után a magyarok fizetik a legtöbbet az üzemanyagokért a régióban, a Nemzetgazdasági Minisztérium azt találta mondani, hogy „az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók” tehetnek a magas üzemanyagárakról.

Kár, hogy ezek a fránya szankciók és a háború már megint csak a magyar üzemanyagárakra vannak hatással, a határainkon kívül mindenütt olcsóbb a tankolás, a szintén orosz függésben lévő Szerbiát kivéve.

A Demokratikus Koalíció szerint hazudozás helyett a kormány a jövedéki adó emelésének a visszavonásával tehetne az olcsóbb üzemanyagárakért – ezt követeli a DK!

Nem a háború, nem a szankciók, nem Soros György, és nem is az átműtött óvodások emelték meg a magyar jövedéki adót, hanem Orbán Viktor és a Fidesz.

Ha a drágaság okát akarjuk megszüntetni, akkor a kormányzati megszorításoknak, és az ezekért felelős Orbán-rendszernek kell véget vetnünk. Mi, szociáldemokraták, ezért dolgozunk – tudatta az MTI Nemzeti Közleménytárával szombaton Varju László a DK alelnöke.