Dél-Zala Press

Hasznos tippek arra az esetre, ha defektet kapnál

A defektet leggyakrabban valamilyen éles tárgy, például szög vagy üvegtörmelék okozza. Előfordulhat, hogy kátyú következtében durran ki a gumi, de okozhat defektet az alulfújt gumi is. A defekt kellemetlenebb formája az, ha vezetés közben történik, míg általában könnyebben orvosolható, ha a parkoló autónk kerekéből szökik el a levegő.

Durrdefekt

Jellemzően 150 ezer kilométerenként következik be defekt egy átlagos autós életében. Ez függ attól, hogy az adott járművezető milyen gyakran ellenőrzi a gumik állapotát, milyen guminyomással közlekedik. Téli gumik esetén a nyári gumihoz képest nagyobb guminyomással érdemes autózni.

A legfontosabb dolog, ha vezetés közben következik be a baj, hogy próbáljuk megőrizni a jármű feletti kontrollt. A durrdefekt rutinos sofőrök számára is megpróbáltatást jelenthet. Ellenjavallt minden hirtelen mozdulat, mind a rendkívül hirtelen fékezés, mind az agresszív kormánymozdulat.

Mivel az egyik sarkon jelentkezik a fékező hatás, így finom gázadással lehet megőrizni a menetstabilitást. Ha az első kerekek egyikével van gond, akkor a kormányzás nehezebb lesz. Ilyenkor mindkét kezet a kormányon kell tartani, majd ellenkormányzással lehet egyenesben tartani a járművet. Enyhe fékezéssel, finom kormánymozdulatokkal kell megállásra törekedni.

Lassú defekt

Ez esetben fokozatosan eresztő gumiról van szó, ami számos okból fordulhat elő. Lehetséges, hogy sérült a szelep, de okozhatja rossz tömítés vagy egy, a gumi falát átszúró szög.

Jellegzetes tünet lassú defektnél, hogy az autó húz az egyik irányba. Ha ezt tapasztaljuk, érdemes mindegyik kereket egyenként ellenőrizni, hogy megfelelő-e szemre a levegő mennyisége bennük, s ha így nem tapasztalható látványos eltérés, akár műszerrel is érdemes megmérni a guminyomást.

Mire kell figyelni cserénél?

A legfontosabb dolog, hogy az új abroncsnak mind szerkezetében, mind típusát tekintve illeszkednie kell a többihez. Ez törvényi előírás.

Ha négykerék-meghajtású kocsid van, a defektes abroncs mellett a többi cseréje is indokolt, leszámítva azt az esetet, ha újnak mondható gumikról van szó. Ez azért fontos, hogy el lehessen kerülni azt, hogy meghibásodjon a csúszásgátló rendszer.

Defekttűrő abroncsot lehet normálra cserélni, ám fordítva nincs átjárhatóság. A defekttűrő abroncsok nehezebbek, ezenfelül speciális pántperemű felnikre lehet felszerelni.

A kerékcsere lépései

Először is be kell húzni a kéziféket, a járművet pedig sebességbe kell tenni. Ezt követően a felnin található csavarokat kell meglazítani. Az autót emelővel meg kell emelni, ezt követően kicsavarhatók a csavarok, és eltávolítható a defektes kerék.

Amennyiben a pótkerék a helyére került, a csavarokat bele kell igazítani, rögzíteni kell őket azt követően, hogy a jármű visszakerült a talajra.

Exit mobile version