Mit egyen a gyerek? – kiskorúak táplálkozási szokásai

A jellemző étkezésből fakadó gyermekbetegségekre, Dr. Novák Attila, a BENU gyógyszerésze segít ismét preventív megoldást találni.

A babák és bölcsődébe járó kisgyerekek megfelelő étrendje rendkívül fontos több szempontból is. Egyrészt összeállításuk nem könnyű, melynek alapja főként a különbözőségük, az egyéni ízlésvilág. Valamelyik pici megeszi, valamelyik nem. Emellett egyre gyakoribb már gyermekkorban is a fennálló allergia.
Másfelől azt sem árt szem előtt tartani, hogy a kicsik későbbi étrendjét is (ebből fakadóan az egészségét is) meghatározhatja hosszú távon, ami helytelen berögződés következtében refluxhoz, kóros elhízáshoz vagy más közismert “felnőtt” betegség kialakulásához is vezethet. Mondani sem kell, hogy ez a gyermekkori elhízásra is éppúgy közvetlen hatással lehet.

baba eszikA szülők felelőssége, hogy energiában, tápanyagban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételeket és italokat kínáljon a babáknak.
Figyeljük a reakciót: ha fintorog, félrelöki, visszahányja az ételt-italt, akkor ne erőltessük. Sokan megszokásból, vagy fél információk alapján ezt figyelmen kívül hagyják (pl. meg KELL enni, ezt ajánlják a szakértők, stb.), pedig az ilyen apróságok is visszaköszönhetnek cseperedésük során.

Mire figyeljünk?

Például egy Míves joghurtot!

Például egy Míves joghurtot!

– Ne erőltessük túl korán a hagyományos magyar ételeket (pörkölt, gulyás, kolbász, szalonna): sósak, fűszeresek, nehezen emészthetőek
– Olajos magvak, apró szemű ételt (cukorka, borsó, kukorica…) a félrenyelés veszélye miatt
– Halak közül csak szálkamenteset!
– Kerüljük a bő olajban vagy zsiradékban sült ételeket (sült krumpli, fasírt…), lehetőleg más elkészítési módot válasszunk
– minél kevesebb cukros, édes ital alkalmazása – kulcs fontosságú!
– minél kevésbé sózzuk és cukrozzuk az ételeket

 Mit adhatunk a gyereknek?

Egyre gyakoribb a táplálék allergia és/vagy intolerancia (érzékenység), amik mára szinte népbetegséggé váltak. Mindezt könnyebben elkerülhetjük az alábbiak betartásával:

– naponta friss zöldség – gyümölcs (primőrök preferáltak) fogyasztása
– ételek elkészítésénél inkább a kíméletes főzés, párolás, gőzben főzési módokat válasszuk
– főétel mindig tartalmazzon állati eredetű fehérjeforrást (hús, hal, tej, tojás, sajt…)
– szénhidrát-dús ételek is legyenek mindig (rizs, gabona, burgonya
– sok folyadék (főként víz)
– kis étkezésekkor alkalmazzunk gyümölcsöt, joghurtot, kefirt, zabkekszet…

Állandó feladat a tünetek ellenőrzése és felismerése a bőrön, székletben, viselkedésben. (leggyakrabban a tej, tojás, szója, hal, olajos magvak… okoznak problémát gyermekkorban)

Összességében tehát nagyon fontos odafigyelni főleg az őszi étvágytalansági időszakban, amikor amúgy is nagy számban terjednek a betegségek!

Szólj hozzá a Facebookon!
   
loading...

Vélemény, hozzászólás?