Egy szavazattal nyerhet bárki

Egyetlen ajánlás is elegendő ahhoz, hogy valaki polgármester- vagy képviselőjelölt legyen Iborfián.

 

A gellénházai közös önkormányzati hivatalhoz tartozó Iborfia körjegyzője, Szemes Róbert az MTI érdeklődésére elmondta: a kis faluban jelenleg 13 választópolgár szerepel az állandó lakosok névjegyzékében.
A választási szabályok szerint ahhoz, hogy valaki polgármesterjelölt legyen, a lakosok három százalékának kell írásban ajánlást tennie, a képviselőjelöltséghez pedig egy százaléknyi ajánlás szükséges. Iborfián tehát egyetlen aláírás elég bármelyik jelöltállításhoz, és ugyanígy eredményes és érvényes lehet a szavazás, ha a voksoláson is csupán egyetlen szavazó jelenik meg, bár ebben a községben inkább mindig a kimagasló részvételi arány volt jellemző.
A választási adatbázis szerint a tavaszi országgyűlési választáson az akkor még 11 bejelentett lakosú faluban kilencen mentek el voksolni, vagyis 81 százalékos volt a részvételi arány. A 2010-es helyhatósági választásokon 14-en szerepeltek a névjegyzékben és 13-an szavaztak is, vagyis 93 százalék adta le a voksát az egyetlen polgármesterjelöltre és a három képviselőjelöltre.
Szemes Róbert elmondta azt is, hogy Iborfián a többi településnél sokkal nehezebb – bár eddig még mindig sikerült – megszervezni és lebonyolítani az egyes választási fordulókat, mert a kis létszám miatt az összeférhetetlenségre és a rokoni kapcsolatokra is figyelniük kell.
A település szinte teljes lakossága, tíz ember tölt be a választások idején valamilyen közéleti szerepet, mert egy részük az önkormányzatban tevékenykedik, másik részük pedig a választási bizottságban. A polgármesterrel együtt ugyanis háromtagú képviselő-testület működik a faluban, és a jogszabályok szerint a póttagokkal együtt hét ember szükséges a helyi választási bizottság megalakításához.
Miután a kis faluban az előírások a választáskor mindenben ugyanolyanok, mint egy több ezres település esetében, szavazáskor sem térhetnek ettől el. Ha például a voksolás napján már a szavazóhelyiség megnyitása utáni egy-két órában a település minden lakója szavaz, az urnákat akkor is csak este zárhatják le, és csak ezt követően összesíthetik a voksokat – említette még a település körjegyzője.

Növekvő érdeklődés, bővülő szolgáltatások az Inkubátorházban

A megnyitásának negyedik évfordulójához közeledő Nagykanizsai Inkubátorház és Innovációs Központ 2014 őszére csaknem megtelt. Szeptembertől újabb két cég települ be a Buda Ernő utcai intézménybe, így annak kihasználtsága átlépi a 80%-ot.

 

A 33 kiadott helyiséget bérlő 27 vállalkozás nem csak az inkubációs teret, hanem a működéséhez elengedhetetlen szolgáltatásokat is igénybe veszi. A napi ügyvitelhez biztosított az ingyenes üzleti tanácsadás a cégeknek, valamint a lakosságnak. Előadások, kisebb rendezvények megtartására széles körben igénybe lehet venni a nyár elején kialakított, korszerűen felszerelt tréningtermet.

 

Az itt működő vállalkozások közül többen a nemzetközi piacon is jelen vannak, így lehetőségük nyílik a tolmácsberendezéssel felszerelt konferenciaterem használatára. A jövő évre vonatkozóan elkészültek azok a fejlesztési tervek, amelyek még komfortosabbá teszik az Inkubátorházban működő vállalkozások életét.

Az intézménynek van még szabad kapacitása, így továbbra is várják a vállalkozásokat kedvező bérleti feltételekkel és kiterjedt szolgáltatási palettával.

Az iskola rendőre program hétfőtől folytatódik

Szeptember elsejétől mintegy 2800 oktatási intézményben majdnem 2200 rendőrrel folytatódik Az iskola rendőre program, amely a kisiskolások biztonságos közlekedését segíti.

 

a program hozzájárulhatott ahhoz, hogy az elmúlt húsz évben jelentősen csökkent a gyermekáldozatok száma a közutakon. Még a kilencvenes évek elején százan, addig 2013-ben nyolcan vesztették életüket közlekedési balesetben. A cél az, hogy egyetlen gyerek se haljon meg az utakon – tette hozzá.
A 2008-ban kezdődött programban az Országos Polgárőr Szövetség mintegy kétezer egyesülettel vesz részt.
Halmosi Zsolt szólt az iskolai bűnmegelőzési tanácsadói hálózatról, amelyben a középiskolásokat tájékoztatják többek között a családon belüli erőszakról, az internet veszélyeiről, a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről és a biztonságos közlekedésről. Tavaly az ország mintegy kétszáz középfokú oktatási intézményében száz szakember és 124 ezer diák vett részt a munkában, az idén további 33 bűnmegelőzési tanácsadót képeznek ki.
A rendőrfőkapitány-helyettes elmondta azt is, hogy hétfőtől a SuliMoped program is folytatódik, amelyben 720 nyolcadik osztályos diákot oktatnak segédmotoros kerékpár vezetésére. A programhoz az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság idén tíz segédmotoros kerékpárt szerez be a korábban megvásárolt harminc jármű, húsz utánfutó és ötven védőfelszerelés mellé.
Folytatódik a DADA (Dohányzás, Alkohol, Drog, AIDS) program is, amelyben 341 iskola 30 ezer diákját 164 oktató tanítja majd a “biztonságos életvitelre”.
Zámbó Péter, az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke bejelentette, hogy az 1997 óta működő Egy iskola, egy polgárőr programjuk október 12-ig az óvodák és az iskolák környékén tanítás előtt és után hívja fel a figyelmet a biztonságos közlekedésre.
Utalt arra, hogy 2012 februárjától kötelező a polgárőröknek együttműködniük a rendőrséggel, azokon a területeken segítenek a hivatásos állomány tagjainak, ahol ezt igénylek. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a középiskolások a kötelező ötvenórányi közmunkát a helyi polgárőr egyesületeknél is elvégezhetik. A cél, hogy öt év alatt 30 ezer fiatal lépjen be a polgárőrség kötelékébe – tette hozzá az alelnök.

Szeptembertől felújítás miatt módosul a dél-balatoni vasútvonal menetrendje

Szeptember elsejével módosul a dél-balatoni vasútvonal menetrendje, mert megkezdik a vonal felújítását.

 

Augusztus 31-vel véget ér a Balatonnál a nyári utazási főszezon, a téli menetrendben 24 közvetlen vonatjárat közlekedik Budapest és a Balaton déli partja között, csökken az utazók száma, ezért döntöttek a szeptemberi munkakezdés mellett.
A vonalon a felújítási munkálatok 2015. június 13-ig, a jövő évi nyári forgalom kezdetéig tartanak, eltérő pályaszakaszokon. A mostani felújítási fázisban – szeptember elsejétől a december 13-ai menetrendváltozásig – Siófok és Balatonszemes között az összes személyvonat helyett vonatpótló autóbuszokat állít be a MÁV-Start. Mivel az utazási idő megnő, az ütemes gyorsvonatok Budapest-Déli pályaudvarról 25 perccel korábban indulnak, illetve Budapestre 25 perccel később érkeznek meg. Balatonszemes és Nagykanizsa között a vonatok menetrendje megközelítőleg megegyezik a korábban megszokottal.
    A Balaton déli partján futó, 30-as számú vasútvonal a nyári időszakban a második legforgalmasabb. A legutóbbi jelentős pályakorszerűsítés közel 50 éve történt, azóta a pálya állapota olyannyira leromlott, hogy a 100 kilométeres óránkénti sebességű közlekedésre alkalmatlanná vált. A fejlesztés keretében 32 kilométeres szakaszon a vasúti pálya teljes egészében megújul, eltűnnek a lassújelek és újra 100 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Emellett több szakaszon második vágányt és zajárnyékoló falakat is építenek, korszerűsítik a gyalogos átjárókat, útátjárókat, Siófokon aluljárót is építenek, több állomáson megemelik a peronok magasságát. (MTI)

 

Ellepték a kerteket

Nem elég, hogy szörnyen gusztustalanok, de szinte mindent felfalnak, ami az útjukba kerül.

A nyári csapadékos időnek köszönhetően burjánzó növényzet, és a folyamatos nedvesség is kedvez Isten eme gusztustalan teremtményeinek ahhoz, hogy iszonyatos tempóban szaporodjanak. Az időjárás nem volt kegyes a zalai kertek tulajdonosaihoz, s amit nem rohasztott el a folyton-folyvást szakadó eső, azt a spanyol csupasz csigák, meg a többi kór- és károkozó pusztítja el. A csigák ellen a védekezés nagyon nehéz, mert rejtőzködő életmódot folytatnak.

MTI Fotó: Varga György

Kétmilliárd forintnyi bírság alól mentesülhetnek a jóhiszemű úthasználók

Kétmilliárd forint bírság alól mentesülhetnek a fuvarozó vállalkozások, miután a kormány törvénymódosítást kezdeményez azon e-útdíj bírságok elengedéséről, amelyeket a bevezetési időszakban még gyakorlatlan felhasználók téves bevallás miatt fizettek – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdán az MTI-vel.

 

Azok számítanak majd jóhiszemű fuvarozóknak, akik az úthasználati jogosultságukat utólag, de legfeljebb a használat észlelését követő nyolc órán belül váltották meg, vagy az előre meghatározott útvonalról funkcionálisan párhuzamos, adott esetben olcsóbban igénybe vehető szakaszra tértek le.
A parlament ősszel tárgyalja a törvénymódosítást – áll a közleményben.
Az “amnesztia” azokat érinti, akik az e-útdíj bevezetése, azaz 2013. július 1. és ez év március 31. között kaptak bírságot a jelzett szabálytalanságokért.
Az ismétlődően elhibázott díjfizetés alkalmanként akár 165 ezer forintos bírság kiszabásához vezethetett.
A probléma a fuvarozók egy kisebb csoportját, mintegy 100-120 vállalkozást érint. Ezek jelentős részét a közbeavatkozás híján tönkre is tehetné a felhalmozódott bírságteher.
Az Országgyűlés – a közérdek sérelme nélkül – úgy rögzíti majd az átmeneti szabályokat a módosításban, hogy a jogkövető magatartást tanúsítók ne kerüljenek versenyhátrányba a díjat meg nem fizetőkkel szemben.
A tervezet szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. – a bírság megfizetésére kötelezett kérelmére – esetenként 12 ezer forintos szolgáltatási díj fejében igazolást állít ki. A dokumentum megerősíti, hogy a kérelmező a módosított törvény hatálya alá tartozó esetek valamelyikét valósította meg, és így mentesül a bírság alól.
A kiállított igazolás alapján a rendőrség visszavonja a bírságot kiszabó határozatát, továbbá a törvénymódosítás lehetővé teszi a bírság visszafizetését is.
A módosítást az a bizottság dolgozta ki, amelyet a kormány március végén hozott létre. A szöveg a szakminisztériumok és fuvarozói érdekképviseletek képviselőiből alakult testület folyamatos egyeztetéseinek eredményeként készült el.
A díjfizetés szándékos elkerülését az ellenőrző szervek a továbbiakban is következetesen büntetik – fejeződik be a tárca közleménye.

Halálra gázolta a vonat

Egy idős nőt gázolt halálra a vonat Balatongyöröknél szerda délután. Keszthely és Tapolca között jelentős késésekre kell készülni – közölte a Mávinform az MTI-vel.

 

 A baleset Vonyarcvashegy és Balatonederics között, Balatongyörök megállóhelynél történt. Az idős nő valószínűleg figyelmetlenül tartózkodott a sínek mentén, amikor a Balatonszentgyörgyről Ukk állomásig közlekedő vonat elgázolta.
Az érintett vonat utasainak várakozniuk kell, a vasúti pályát lezárták. A helyszínelés és a hatósági intézkedések idején Vonyarcvashegy és Balatonederics között nem járhatnak a vonatok – olvasható a Mávinform közleményében.

Belvárosi szüret, bor- és gasztrofesztivál

Belvárosi szüretet, bor- és gasztrofesztivált rendeznek Zalaegerszegen szeptember 3. és 7. között.

Zala vármegye a 19. század végén az ország egyik legnagyobb bortermelővidékének számított, a tájegység borászati hagyományai kiemelkedőek – emlékeztetett Gyutai Csaba polgármester.     Hozzáfűzte: a rendszerváltozás után újjáéledtek a borászati hagyományok, a térségben minőségi borászatok kezdték el működésüket. Az öt napon át tartó, kulturális programokat, köztük könnyűzenei koncerteket tartalmazó belvárosi szüret a hagyományok újjáélesztéséről szól. Több tízezer látogatóra számítanak.     Balaicz Zoltán alpolgármester elmondta, hogy a programsorozat az Edda Művek koncertjével kezdődik szeptember 3-án.     Szólt arról is, hogy a zalai megyeszékhelyen nagy hagyománya van a szüreti felvonulásnak, szeptember 5-én a borlovagrendekhez majorettek, néptáncosok, erdészek is kapcsolódnak.       A rendezvényen huszonkét borvidék képviselteti magát, jelen az ország pincészetei – ismertette Ferencz András, a Kvártélyház produkciós vezetője.       Steyer Edina, a Zalaerdő Zrt. munkatársa arról számolt be, hogy augusztus 30-án Bak-Soholláron kerül sor a zalai vadászati évadnyitóra. A hagyományok szerint köszöntők hangzanak el, megkoszorúzzák a Hét vezér emlékhelyét, felavatják az új vadászokat.     Idén első alkalommal Tímár Albin mesterszakács irányításával bográcsban készítik el a vadpörköltet a Sohollári-völgyben.     A délutáni programokon néptáncegyüttesek lépnek fel, valamint solymász- és vadászkutya-bemutatókat tartanak. (MTI)

Ketten haltak meg a Balatonfenyvesen árokba borult autóban

Ketten haltak meg abban az autóban, amely árokba borult kedden kora este Balatonfenyvesen a 7-es főúton.

 

A rendőrség az MTI-vel azt közölte, hogy az elsődleges adatok szerint a személygépjármű tisztázatlan körülmények között áttért a menetirány szerinti bal oldali forgalmi sávba, letért az útról, majd betonhídfőnek ütközött, és az árokban állt meg.
A balesetben a jármű vezetője és utasa olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen mindketten életüket vesztették.
A katasztrófavédelem korábban azt írta, hogy a járműben utazó három ember közül az ütközés következtében az egyik életét vesztette, egy utas súlyosan, egy másik könnyebben sérült meg. Később tudatták, hogy az egyik sérült is meghalt, így már két halálos áldozata van a balesetnek.
A helyszínre Balatonboglárról és Marcaliból érkeztek tűzoltók.

Férfias játékok

A látványos és izgalmas vízi küzdelmeknek lehetünk tanúi ismét.

 

A jövő hét végén jet-ski verseny lesz a Csónakázó-tónál, amely egyben a Magyar Bajnokság záró futama is.

 

A technikai sportok ismerői még egy pár évvel ezelőtt nem, mint jet-ski versenyzőre gondoltak, ha azt a nevet hallottak: Dara Roland. Mi történt?

—Valóban, jó ideig motocrossoztam. Aztán úgy hozta a sors, hogy teljesen abbahagytam ezt a technikai sportot. Aztán egy pár év múlva nekiálltam jet-skivel foglalkozni, de először csak hobbi szinten egy nyaralás alkalmával. Később kitaláltam, üzemeltessünk mi is egy jet-ski kölcsönzőt Gyékényesen. Aztán először amatőr kategóriában próbálkoztam meg a sportággal. Mindjárt első évben megnyertem a Magyar Bajnokságot, aztán bekerültem a profi versenyzők közé, és igazából 2010 óta foglalkozom versenyszerűen jet-skizéssel.

Mennyiben más ez a sportág, mint a motocross?

—Azt kell mondjam, össze lehet hasonlítani a két sportágat. Mindkét gép benzinüzemű motorral működik, és a vezetési stílusa is hasonló. A jet-ski talán nem annyira veszélyes, mint a motocross, nem lehet olyan könnyen nagy sérüléseket szerezni. Igazából nincsenek ugratók, a víz nagyjából mindig egyenes, és nincs rajta annyi veszély, mint egy crosspályán. De a jet-skizés is nagyon nagy technikai tudást és fizikumot követel. Hullámos vízen azért nehéz menni. Az igazi veszélyt ebben a sportágban az indulás jelenti, a rajtban nagyon közel vagyunk egymáshoz, és vízfüggönyben kell menni, és nehezen lehet látni másikat. A következő körökben aztán kitisztul minden, és ott már az ember tudja vinni a saját tempóját.

Nemcsak versenyző, mostanra ismert versenyszervezőként is számon tartják a jet-ski világában.

—Jó pár évet eltöltöttem már ebben a sportban, és most már sok mindenkit ismerek, vagy akár mondhatom, hogy majdnem mindenkit ismerek. Egyszer megkérdezték tőlem, hogy azon a környéken, ahol élek, nem lehet-e valahol versenyeket szervezni. Valahogy így kezdődött. Igazából nem az én érdemem, hogy mostanra a versenyzők számára is ismertté váltak a kanizsai és a gyékényesi lehetőségek, hanem a KAMSE vezetőjének, Dobri Noéminek köszönhetünk sokat. Ő szerezte meg a szükséges engedélyeket ahhoz, hogy a Csónakázó-tónál versenyeket lehessen tartani, én igazából a műszaki dolgokban segítettem neki, meg összehoztam a Magyar Jet-ski Szövetséget és a KAMSE-t. Közös szervezésben tudtuk megcsinálni a versenyeket. Gyékényesen nemrég volt a második, Kanizsán pedig augusztus utolsó hétvégéjén lesz a negyedik, és egyben ez lesz az idei bajnokság ötödik fordulója, záró futama is.

a magyar bajnokság résztvevői mindig ezt a két helyszínt kedvelik a legjobban

Hol versenyeznek szívesebben Gyékényesen vagy a Csónakázó-tónál?

—Mindegyik hely más miatt jó. A gyékényesi tó annyiban más, hogy ott nagyobb a vízfelület, és jókora, már-már tengeri hullámok teszik próbára a versenyzőt, míg a Csónakázó-tavi pálya kisebb és ezért technikásabb, azt pedig azért szeretik a versenyzők. Nehéz lenne a kettő közül választani, de a magyar bajnokság résztvevői mindig ezt a két helyszínt kedvelik a legjobban, ezt örömmel mondhatom. Jó a hangulat mindig, és jó a szervezés is. Remélem, az idén is sikerül úgy megcsinálni mindent, hogy tetszik majd a versenyzőknek.

…mindkét kategóriában stabil második helyem van…

Ha értékelni kell, milyen szezonon van túl?

—Két kategóriában vagyok érdekelt, mindkét kategóriában stabil második helyem van, ez szinte akkor is biztos lenne, ha nem indulnék az utolsó futamokon. Az első helyen egy nagyon profi versenyző van, aki négyszeres világbajnok, de a második hely jó eséllyel az enyém, és ennek nagyon örülök.

Mennyire lehet ez tömegsport?

—A szövetség rendszeresen szervez amatőr versenyeket, ahol gépet biztosít a versenyzőknek, és azonos feltételeket minden résztvevőnek. A versenyzők ezeken a futamokon a stopperrel versenyeznek. Sokan kipróbálják a tudásukat, olyanok is, akik másként sosem versenyezhetnének, mert nem engedhetik meg maguknak. Reméljük, ebben a kategóriában most is nagyon sokan lesznek, akik jövő szombaton reggeltől délig próbálkozhatnak a Csónakázó-tónál.

Mennyire jelent ez anyagi terhet a versenyzőknek?

—Azért sem annyira tömegsport a jet-ski, mert, míg például a motocrosst lehet gyakorolni egy erdőszélen, egy mezőn, ezeket a járműveket csak egy tavon, folyón lehet elindítani, beállítani. Nagyon kevés edzési lehetőség van, nekünk szerencsénk van, hogy megengedik a Csónakázó-tavon a gyakorlást. Az országban öt olyan pont van, ahol lehet használni ezeket a gépeket.

A horgászok örültek önöknek?

—Először nem fogadták kitörő örömmel, hogy ott vagyunk a vízen, aztán elfogadták, hogy ez a sport oxigénnel tölti meg a vizet, átforgatja, megmozgatja, és javítja a víz minőségét is. A horgászok most már szinte várják, hogy edzeni menjünk.

1 112 113 114 115 116 131