A kommunikáció, mint lételem

A kommunikáció az egyik legfontosabb összetevője egy vállalatnak, hiszen annak segítségével megy végbe minden lényeges tényező. Mint ilyen, hat a teljesítményre, a produktumok minőségére, a munkafolyamatok minőségére, a tulajdonos szemléletére, a munkavállalók mindennapi érzéseire, elkötelezettségére. Nem utolsó sorban pedig elengedhetetlen része a vállalat hírnevének és a márkának a megítélésének, annak jó hírének.

A munkahely a második otthonunk, hiszen a nap nagy részében ott vagyunk, a munkatársainkkal együtt, valamint ez biztosítja a mindennapi megélhetést is. Talán emiatt egy érhető kérés a munkavállalók részéről, hogy olyan emberekkel dolgozzanak együtt, akikkel erre képesek, akikkel jól tudnak kommunikálni.

A vállalati kommunikáció megint más, más ismérvekkel. Alapvetően formalizált folyamatok vezérlik, és jó esetben ezeken keresztül zajlik a tudásmegosztás, az információcsere. Ám minden esetben kialakul egy informális kommunikációs tér is, aminek fontos, hogy erős, lényegre törő, pontos, és szakszerű, de mégis emberközeli legyen. Amennyiben nem így van, akkor képes a visszájára fordulni az egész, vagyis aminek épülnie kéne, az bomlasztva lesz, valamint egy csomó energia másra megy el, mint amire szükség lenne. Erre van az úgynevezett, áramvonalas kommunikáció. Ennek lényege, hogy kiszűri a releváns és hasznos információkat, így nem a felesleges szóbeszéd jut el a munkavállalóhoz. Ennek hatására nő a teljesítmény és ezáltal nagyobb lesz a vállalathoz való kötődés. Természetesen, mint mindenben és mindenhol, ebben az esetben sem lehet olyan belső kommunikációs stratégiát alkotni, ami mindenkinek és minden pontjában megfelel.

Ha a kommunikáció jól működik, akkor az a vállalat számára pozitív, sőt anyagiakban is mérhető. Ennek ellenére vannak, akik nem látják a hosszú távú hasznot, csak azt, hogy a pénz erre vagy arra megy el, amit a munkavállaló kap többlet juttatásként. Ilyenek a csapatépítő tréningek, céges bulik, esetleges karácsonyi ajándékcsomagok. Erre ellenben annyiban mindenképp érdemes figyelni, hogy ne essen át a dolog a ló túloldalára, hiszen egy idő után csak akkor okoz örömet az ilyen plusz, hogy ha az jobb és több, mint az előző évi. Ez akkor is egy csapdát jelent, hogy ha a vállalat elhalmozza a dolgozóit plusz juttatásokkal, de a kommunikáció nem működik. Ilyenkor egy idő után a munkatárs úgy érzi, hogy ez neki jár, ezt megérdemli, így már szinte minden alkalommal várni fogja.

A vállalati belső kommunikáció legfontosabb mozgatórugói közé tartozik a munkahely biztonsága, az anyagi megbecsülés, a szakmai és erkölcsi elismertség, a büszkeség és a lehetőségek, a munkafolyamatok, az önállóság, a munkakörnyezet.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy a vállalati kommunikáció minden esetben többoldalú legyen, tehát mindig legyen akció és arra adott válasz reakció. Ettől lesz ez fejlődőképes és hasznos a későbbiekben, mikor már egyre többen veszik észre ennek szükségességét.