10 év kihívás, 5 év optimizmussal teli várakozás

22898_usztoke nagy

A kép forrása: www.vg.hu

Az elmúlt években a szálloda sok nehézséget tudott leküzdeni. Nem volt könnyű helyzetben a vállalat, amikor Üsztöke Botond, jelenlegi vezérigazgató, megbízást kapott a szálloda üzemelésének optimalizálásra. Azóta a szálloda pénzügyi helyzete stabilizálódott, és megjelent a fény is az alagút végén. Üsztöke Botonddal beszélgettünk…

-Önnek nagy tapasztalata volt más szállodák üzemeltetésében, mikor átvette a Karos Spa irányítását. Mit tapasztalt, hogyan értékelte a hotelt a piac akkori helyzetében?
A szálloda ugyanabban a helyzetben volt mint a szállodaipar illetve a szállodák többsége hazánkban: magas hitel állomány /különös tekintettel az euró vagy a svájci frank árfolyam változására/ egy fogyasztók által erősen érintett piacon. Nemcsak egyéni vendégeken, hanem üzleti partnereinken is éreztük a visszafogottságot. A válság kellős közepén vagyunk, vagyis a kapacitáskihasználtság alacsony, az átlag ár alacsony, a költségek az elmúlt évekhez képest viszont jelentősen nőttek. Ezzel küzd a hotelek többsége.

-Milyen intézkedések, stratégiák kellettek ahhoz, hogy a szálloda ma stabilnak mondható állapotba kerüljön?
Először is stabilizálni kellett a banki kapcsolatot, hiszen a válság közepén kulcskérdés a megfelelő tárgyalási pozíció. Miután megtörtént ennek a kapcsolatnak a megszilárdítása, viszonylag egyszerű képlettel kellett tovább haladni: növelni a bevételt és csökkenteni a költségeket. Ennek az optimumáig azonban nagyon rögös út vezetett. Temérdek sales intézkedésekre volt szükség, ami az okos célpiacok és célszegmensek kiválasztásán alapult. Eközben persze teljesen racionalizálni kellett a költségeket is. E két dolog sem zárja ki egymást, mivel az értékesítési stratégia kialakításának is költséghatékonynak kell lennie, főként egy vészterhes időszakban. Az értékesítési struktúrába nem mennék bele, mivel nagyon szerteágazó és sok minden hat rá a mai napig is. A költségeink racionalizálása első sorban a nélkülözhető dolgok faragását jelentette úgy, hogy a szálloda szolgáltatásai se csorbuljanak túl észrevehetően. Emellett szükségszerű volt a humán tőke újragondolására is, ami egy válság periódusban szinte általánosnak mondható.

– Sok helyen – egyebek mellett a Kanizsapress.hu-n is – olvashattunk a tervezett beruházásokról. Mit lehet tudni a csaknem 400 milliós beruházás részleteiről?
A szűk esztendők és az idő előrehaladtával szükségszerű egy ekkora komplexumnak a fejlesztésére is gondolni. Mint Zalakaros legnagyobb szállodája – méretben és vendégéjszakában is – felelősséggel is jár a működtetés, hiszen sem a versenytársainktól való lemaradást, sem pedig a “kopó” hírnevet nem kockáztathatja meg a hotel. Három fő fókuszpontot határoztunk meg a beruházást illetően: a legfontosabb a technikai fejlesztések, tekintettel a ház 10 éves múltjára. Ezenkívül számtalan, a vendég kényelmét szolgáló beruházást tervezünk, melynek részleteibe ugyancsak nem merülnék el, valamint szorosan ehhez kapcsolódóan olyan újdonságokat kívánunk létrehozni, amivel még vonzóbbak lehetünk egykori, jelenlegi és jövőbeni vendégeink számára.
Úgy hiszem, ez a beruházás sorozat komolyságában és méreteiben az elkövetkező öt évet bizonyosan lefedi majd. Az invesztálástól azt várjuk, hogy kivitelezést követően három éven belül megtérülnek, és ennek következményeképpen magasabb áron tudunk még több vendéget elszállásolni éves szinten.

– A vállalat elnöke, dr. Oláh Péter említette korábbi nyilatkozatában, hogy a szállodai munkaerő létszám a kezdeti időszak óta jelentősen csökkent. Terveznek munkaerőben is fejlesztést?
A korábbiakhoz képest valóban kevesebben látják el ugyanazt a feladatot, de remekül működik a rendszer 10 évvel a nyitás óta is. Ennek több oka is lehet, például a szezonalitás, szállodai kihasználtság, munkaerőpiac alakulásai, továbbá a megbízható munkavállalók. Úgy gondolom , hogy az üzemeltetésnek megfelelő mennyiségű a létszámunk, amely akár havonta is változhat vendéglétszám és szezon függvényében. Egy dolgot fontos megemlíteni, méghozzá a gazdasági környezetet: a vonzó nyugati keresetekkel nem nagyon lehet versenyezni, de úgy gondolom ez általános probléma a térségben.

-Milyen a kapcsolat a Pannon Egyetem nagykanizsai kampuszával?
Az együttműködés jó az egyetemmel. Az ott tanuló diákok és a végzettek közül is sokan dolgoznak nálunk akár gyakornokként, akár teljes munkarendben. Mindezen felül is virágzó a kapcsolatunk, talán ez mindannyiunk érdeke is. Többféle együttműködési lehetőség áll fenn a szakmai programok és az üzleti oldal mellett, igyekszünk a magunk módján a leginkább támogatni egymást a kölcsönös fejlődés érdekében.

 

Szólj hozzá a Facebookon!
   
loading...

One comment

Vélemény, hozzászólás?